Support Us
new-logo.jpg

Sahiyo co-founder curates a week-long Twitter discussion on FGC

From July 3 to July 7, Sahiyo co-founder Aarefa Johari was invited to curate @MuslimVoicesIN, a Twitter handle run by a group of progressive Indian Muslims. The handle celebrates the plurality of Muslim identities in India and discusses different topics relevant to Indian Muslims each week.

Aarefa was invited to curate a discussion on Female Genital Cutting among Bohra Muslims. Since Bohras are a small minority sub-sect, the topic came as a shock to many of the other Indian Sunnis and Shias who participated in the week-long discussion.

In the span of five days, Aarefa curated eight threads discussing various aspects of FGC: an explanation of what FGC is, the relevance of the clitoris, the reasons given for performing FGC, its health consequences, the alarming trend of medicalisation, the debates surrounding FGC-related terminology and laws on FGC, and the contentious issue of parental rights.

The Twitter discussions elicited a mixed response. Many Muslims were upset that FGC was being misinterpreted as an “Islamic” practice by Bohras, and dismissed it as a topic irrelevant to “mainstream Muslims”. However, many others were eager to learn more about a topic they had little knowledge of.

To read Aarefa’s discussion on FGC on @MuslimVoicesIN, click here.

പെൺസുന്നത്ത്/ചേലാകർമ്മം കേരളത്തിലും ഒരു സഹിയോ അന്വേഷണം

– ആരിഫാ ജോഹരി , ആയിഷ മഹ്മൂദ് എന്നിവരുടെ കണ്ടെത്തലുകൾ.

(Read the English version of this report here.)

ഇന്ത്യയിൽ പെൺകുട്ടികളുടെ ചേലാകർമ്മം, ഇന്ന് വരെ  ദാവൂദി ബോഹ്‌റാ വിഭാഗക്കാരുടെ ഇടയിലും മറ്റു ചെറുബോഹ്‌റാ വിഭാഗങ്ങളുടെയും ഇടയിൽ മാത്രമാണ് ആചരിച്ചു വരുന്നത് എന്നാണു പൊതുവെയുള്ള വിശ്വാസം . എന്നാൽ, സഹിയോ എന്ന സംഘടന ഈയടുത്ത് നടത്തിയ ചില അന്വേഷണങ്ങളിൽ , പെൺസുന്നത്ത് മറ്റു ചില ഇസ്‌ലാമിക വിഭാഗങ്ങളുടെ ഇടയിലും , കേരളത്തിന്റെ ചിലഭാഗങ്ങളിൽ എങ്കിലും, നടത്തുന്നതായി സൂചന ലഭിക്കുകയുണ്ടായി.

ഫെബ്രുവരിയിൽ നടത്തിയ ഒരു അണ്ടർകവർ അന്വേഷണത്തിൽ, സഹിയോയുടെ പ്രവർത്തകർ, കോഴിക്കോട്ടുള്ള ഒരു ക്ലിനിക്കിൽ, പെൺചേലാകർമ്മം ചെയ്യാറുണ്ടെന്നു സമ്മതിക്കുന്ന രണ്ട് ഡോക്ടർമാരെ പരിചയപ്പെടുകയുണ്ടായി. പെൺകുട്ടികളുടെയും ആൺകുട്ടികളുടെയും ചേലാകര്മ്മം  അവരുടെ ക്ലിനിക്കിൽ സ്ഥിരമായി നടക്കാറുണ്ടെന്ന് അവർ അവകാശപ്പെട്ടു. അവരുടെ വാദമനുസരിച്ച്  കേരളത്തിന്റ പലഭാഗങ്ങളിൽ നിന്നും സ്ത്രീകൾ സുന്നത്ത് ചെയ്യാനായി അവരെ സമീപിക്കുകയും, അവരുടെ പെൺമക്കളെയും, മരുമകളെയും കൊണ്ട് വരാറുണ്ടെന്നും പറയുന്നു. ഇവരുടെ എണ്ണത്തിൽ വർദ്ധനവും ഉണ്ടെന്ന് അവർ പറയുന്നു.

ഡോക്ടർ വിശദീകരിക്കുന്നത്, പെൺസുന്നത്തിനു സ്ത്രീകളുടെ യോനീഛദത്തിന്റെ (clitoris) അറ്റത്തുള്ള തോല് നീക്കുകയാണ് ചെയ്യുക. ഇത് clitoral hood എന്നാണുഅറിയപ്പെടുന്നത്. അദ്ദേഹത്തിന്റെ അഭിപ്രായത്തിൽ ഇത് “വൈവാഹികജീവിതം അത്യാഹ്ലാദകരമാക്കുന്നു”. മാത്രമല്ല ചില ഭർത്താക്കന്മാരും, ഭാര്യമാരും ഇതിനു നിർബന്ധം പിടിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. സൗദിയിലും ഈജിപ്തിലും ആഫ്രിക്കയിലും ഇത് സർവ്വസാധാരണമാണെന്നും- ഇതിൽ യാതൊരു അപകടം  ഇല്ലെന്നും അവർ സാക്ഷ്യപെടുത്തുന്നു.

എന്നിരിക്കിലും, കോഴിക്കോട്ടുള്ള ഈ ഡോക്ടർമാർ വിവരിച്ച രീതിയിലുള്ള ചേലാകർമ്മം ലോകാരോഗ്യസംഘടനയുടെ (WHO) Female Genital Mutilation / Cutting (FGM/ C) എന്ന നിർവചനത്തിൽപെടുന്നതാണ്. ഇതാവട്ടെ മാനുഷികാവകാശങ്ങൾ ഹനിക്കുകയും, സ്ത്രീകൾക്ക് എതിരായുള്ള വിവേചനപൂർണ്ണനടപടിയായി അംഗീകരിക്കപ്പെട്ടതും ആണ്. ലോകാരോഗ്യസംഘടന FGM/ Cയെ ഇങ്ങനെ നിർവചിക്കുന്നു “സ്ത്രീകളുടെ ബാഹ്യമായി കാണപ്പെടുന്ന യോനി വൈദ്യശാസ്ത്രപരമായ ആവശ്യങ്ങൾക്കല്ലാതെ പൂർണ്ണമോ ഭാഗികമോ ആയി നീക്കം ചെയ്യുന്നതോ, മുറിവേൽപ്പിക്കുന്നതോ ആയ എല്ലാ രീതിയിലുള്ള പ്രവർത്തിയും ഇതിൽപെടുന്നു”

ലോകാരോഗ്യസംഘടനാ FGM/ C അതിന്റെ തീവ്രത അനുസരിച്ച് നാല് തരമായി തിരിച്ചിരിക്കുന്നു. ഏറ്റവും തീവ്രത കുറഞ്ഞതും -എന്നാൽ ഏറ്റവും പൊതുവായി നടത്തപെടുന്നതും ഇതിൽ ടൈപ് വൺ എന്ന്  വിളിക്കപ്പെടുന്ന അഗ്രചർമ്മം മുറിച്ച്  നീക്കുന്ന രീതിയാണ്.

കേരളത്തിലെ പെൺസുന്നത്ത്:

സ്ത്രീചേലാകർമ്മത്തെ കുറിച്ചുള്ള ഒരു മലയാളം ബ്ലോഗിൽ വന്ന കമന്റ് കാണുകയും , സഹിയോയെ ബന്ധപ്പെടുകയും ചെയ്ത ഒരു മലയാളിയിൽ നിന്നാണ് നമ്മുടെ അന്വേഷണം തുടങ്ങുന്നത്. അദ്ദേഹത്തിന്റെ അറിവ് വച്ച്, കേരളത്തിൽ ഇത്  നടത്തുന്നത് “ഒസ്സാതികൾ” എന്ന് പ്രാദേശികമായി അറിയപ്പെട്ടിരുന്ന ക്ഷുരകന്മാർ ആയിരുന്നു- അപൂർവ്വമായി ഡോക്ടർമാരും.

ഇതനുസരിച്ച്  സഹിയോ പ്രവർത്തകർ മലബാറിലെ ചില ആശുപത്രികൾ സന്ദർശിക്കുകയും , അന്വേഷണം നടത്തുകയും ചെയ്തു. ഈ ഹോസ്പിറ്റലുകളിൽ ഞങ്ങൾ ബന്ധപ്പെട്ട ഡോക്ടർമാർ ഇങ്ങനെയൊരു ആചാരത്തെ കുറിച്ച് കേട്ടറിവ്  മാത്രമാണെന്നും , അതൊരു രീതിയിലും അംഗീകരിക്കുകയോ പിന്തുടരുകയോ ചെയ്യാറില്ല എന്ന് ഉറപ്പിച്ച് പറഞ്ഞു. മാത്രമല്ല, അങ്ങനെയുള്ള എന്തെങ്കിലും കണ്ടാൽ അത് റിപ്പോർട്ട് ചെയ്യുകയും ചെയ്യും എന്നും പറഞ്ഞു.  ഇതിനു ശേഷമാണ് സുന്നത്ത് ക്ലിനിക് എന്ന് പരക്കെ അറിയപ്പെടുന്ന ഒരു ചെറിയ ക്ലിനിക്കിൽ ഇത് ചെയ്യാറുണ്ട് എന്ന് അവിടെയുള്ള ഡോക്ടർ തന്നെ യാതൊരു സങ്കോചവും ഇല്ലാതെ സമ്മതിച്ചത്.

അന്വേഷണത്തിനായി സഹിയോപ്രവർത്തകർ ആവശ്യക്കാരായി നടിക്കുകയും അവരെ സമീപിക്കുകയും ചെയ്തു. ഒരു പ്രവർത്തക തന്നെ ഭർതൃവീട്ടിൽ നിന്നും നിർബന്ധിക്കുന്നു എന്ന വ്യാജേന അതിനെ പറ്റി കൂടുതൽ അറിയാൻ വന്നതാണെന്നും പേടിയുണ്ടെന്നും പറഞ്ഞു. “ഇവിടെ ഇഷ്ടം പോലെ ചെയ്യാറുണ്ടല്ലോ” എന്നായിരുന്നു ലേഡി ഡോക്ടറുടെ മറുപടി. തുടർന്ന് അത് ചെയ്യുന്ന രീതി വിശദമായി പറഞ്ഞു തരികയും “ലൈംഗിക സുഖം വർദ്ധിക്കുകയും” “വൈവാഹികജീവിതത്തിനു ഒഴിച്ച് കൂടാനാവാത്തതും” എന്ന് ഊട്ടിഉറപ്പിക്കുന്ന രീതിയിൽ പറയുകയും ചെയ്തു. തങ്ങളുടെ അടുത്ത് വൈവാഹിക കൗസലിങ്ങിന് വരുന്നവരോട് തങ്ങൾ പെൺസുന്നത്ത് നീർദ്ദേശിക്കാറുണ്ടെന്നും, അതവരുടെ ലൈംഗികജീവിതവും വിവാഹജീവിതവും ആനന്ദപ്രദമാക്കും എന്നും ഇവർ അവകാശപ്പെടുന്നു.

കേരളത്തിലെ എല്ലാ വിഭാഗം മുസ്ലിങ്ങളുടെയും ഇടയിൽ ഇത് വളരെ പ്രചാരം നേടുന്നുണ്ടെന്നും ആളുകൾ അന്വേഷിച്ച് വരുന്നുണ്ടെന്നും ഇവർ പറയുന്നു.  മാത്രമല്ല, എല്ലാ പ്രായത്തിലുള്ള പെൺകുട്ടികളിലും ചെയ്ത പരിചയം തങ്ങൾക്കുണ്ടെന്നും ഇവർ അവകാശപ്പെടുന്നു. വളരെ കുഞ്ഞുകുട്ടികൾക്ക് അധികവും പുരുഷഡോക്ടർ ആണ് ചെയ്യാറുള്ളതെന്നും മറ്റുള്ളവ താനാണ്  കൈകാര്യം ചെയ്യാറുള്ളതെന്നും ലേഡി ഡോക്ടർ പറഞ്ഞു. പൂർണ്ണ സ്വകാര്യത ക്ലിനിക് വാഗ്ദാനം ചെയുന്നു.   ചേലാകർമ്മത്തിനു മുൻപേ ലോക്കൽ അനസ്തീസിയ ചെയ്ത് ആ ഭാഗം മരവിപ്പിക്കുകയും , തുടർന്ന് വേദനസംഹാരിയും നൽകുന്നതായിരിക്കും. മുറിവ് ഉണങ്ങാൻ അഞ്ചു മുതൽ ആറു ദിവസം എടുക്കും എന്നാണു അറിയിച്ചത്. 

“കൈക്കുഞ്ഞായിരിക്കുന്പോൾ ചെയ്യുന്നതാണ് അഭികാമ്യം. പക്ഷെ ഇപ്പോൾ ഒരു പാട് സ്ത്രീകൾ അവരുടെ പ്രസവശേഷം, സുന്നത്ത് ചെയ്യാറുണ്ട്. അതാകുന്പോൾ പ്രസവസമയത്ത് ഉള്ള തുന്നലും, ഇതിന്റെ തുന്നലും എല്ലാം ഒരു വേദനയിൽ കഴിഞ്ഞു കിട്ടും. ശേഷം അവരുടെ ലൈംഗികസുഖവും ഇരട്ടിക്കും. പ്രസവശേഷം പലരുടെയും സുഖം കുറയുന്നതായി കാണാം.” എന്ന് ലേഡി ഡോക്ടർ വിശദീകരിക്കുന്നു.

മുസ്ലിം സ്ത്രീകൾക്ക് ഇത് നിർബന്ധമാണോ എന്ന് സഹിയോ  ചോദിച്ചപ്പോൾ “നിബന്ധമൊന്നുമല്ല. പക്ഷെ ഭർത്താവും അമ്മായിയമ്മയും പറയുകയാണെങ്കിൽ നിങ്ങൾ ചെയ്തേ തീരൂ, നിങ്ങൾക്ക് അത്  നീർബന്ധം തന്നെയാണ്” എന്ന് ഡോക്ടർ മറുപടി നൽകുന്നു.

ക്ലിനിക്കിലെ പുരുഷഡോക്ടർ, ഹദീസിൽ നാലഞ്ചിടത്ത്ഇ ഇതിനെ കുറിച്ച് വളരെ വ്യക്തമായി പരാമർശിക്കുന്നുണ്ടെന്നും, അവ വായിക്കുന്നത് നന്നായിരിക്കുമെന്നും ഉപദേശിക്കുന്നു. മാത്രമല്ല സൗദിയിലും ഈജിപ്തിലും ആഫ്രിക്കയിലും എത്രയോ ആയിരം വര്ഷങ്ങളായി ഇത് പിന്തുടരുന്നുണ്ടല്ലോ എന്നും ഓർമിപ്പിക്കുന്നു. ആ രാജ്യങ്ങളിലെ ഇത്തരം ആചാരങ്ങളെ കുറിച്ച് പേടിപ്പെടുത്തുന്ന കഥകളും , അതിനെതിരായി വിവാദങ്ങളും കണ്ടതായി പ്രവർത്തകർ ആശങ്ക പ്രകടിപ്പിച്ചപ്പോൾ “അതൊക്കെ വെറുതെയാണ്. ഒരു ചെറിയ മുറിവ് മാത്രമാണ്, അല്ലാതെ മുഴുവനായി മുറിച്ച് കളയുകയൊന്നും ഇല്ല” എന്ന് ഡോക്ടർ വ്യക്തമാക്കുന്നു.

എന്നാൽ, ഈ ക്ലിനിക്കിന്റെ വെബ്‌സൈറ്റിൽ ആൺകുട്ടികളുടെ സുന്നത്തിനെ കുറിച്ച് മാത്രമേ പരസ്യം ചെയ്തിട്ടുള്ളൂ എന്ന കാര്യം ചൂണ്ടി കാണിച്ചപ്പോൾ, അവർ അത് വിട്ടു പോയതാണെന്നും, അതൊന്നു മറക്കാതെ ചെയ്യണം എന്ന് പരസ്പരം ഓർമ്മിപ്പിക്കുകയും ചെയ്തു. മാത്രമല്ല പ്രവർത്തകരോട് ഞങ്ങളുടെ സുഹൃത്തുക്കളോടും കുടുംബക്കാരോടും ഈ സർവ്വീസ് ഇവിടെ ലഭ്യമാണെന്ന് അറിയിക്കണം എന്ന് ആവശ്യപ്പെട്ടു.

പെൺസുന്നത്ത്  കേരളത്തിൽ എത്രത്തോളം വിപുലമാണ് എന്നതിന് കണക്കുകൾ ഇല്ല- എത്ര കാലമായി എന്നതിനോ. സ്ത്രീലൈംഗികത സംബദ്ധമായ വിഷയമായത് കൊണ്ടും, മതത്തിന്റെ ഒരു ഘടന കാരണവും വളരെ സ്വകാര്യമായി മാത്രം, ഒരു പക്ഷെ, അനുഷ്ഠിച്ച്വരുന്ന ഇത്തരം ആചാരങ്ങളെ കുറിച്ച് വിവരം ശേഖരിക്കുന്നത് പ്രയാസമേറിയതാണ്. സഹിയോയുടെ അന്വേഷണങ്ങൾക്ക് ഒടുവിൽ; പെൺസുന്നത്തിനു വിധേയയായ രണ്ട് പേര് ; കേരളത്തിൽ നിന്ന് ഒരു സ്ത്രീയെയും കോയന്പത്ത്തൂരിൽ നിന്നു ഒരു സ്ത്രീയെയും കണ്ടെത്തുകയും സഹിയോ ബന്ധപ്പെടുകയും ചെയ്തു. എന്നാൽ രണ്ടു പേരും ഒരു വിധത്തിലും ഇതിനെ കുറിച്ച് സംസാരിക്കാനോ സാക്ഷ്യപെടുത്താനോ തയ്യാറായില്ല.

പെൺസുന്നത്ത് ഇന്ത്യയിൽ നിയമവിരുദ്ധമാണോ?

ലോകാരോഗ്യസംഘടനയുടെ വിവരണം അനുസരിച്ച്, പെൺസുന്നത്ത് കൊണ്ട്  യാതൊരു വിധത്തിലുമുള്ള നേട്ടവുമില്ല എന്ന് മാത്രമല്ല അത് ദോഷകരമാണ് താനും. ടൈപ്പ് വൺ FGM/ Cയുടെ ദൂഷ്യഫലങ്ങൾ വേദന, രക്തംപോക്ക്, മൂത്രാശയ അണുബാധ, യോനീകോശങ്ങൾക്കു  സംഭവിക്കാവുന്ന പരിക്ക്, ലൈംഗികപ്രശ്നങ്ങൾ, മാനസികമായ ആഘാതങ്ങൾ എന്നിവ  WHO  രേഖപെടുത്തുന്നു.  യോനിയുടെയും മൂത്രനാളത്തിന്റെയും ഇടയിലുള്ള യോനീച്ഛദം അഥവാ ക്ലിറ്റോറിസ് അതിവൈകാരികമായ നാഡികോശങ്ങളാൽ സന്പന്നമായ ഒരു അവയവഭാഗമാണ്. അതിന്റെ ഏകലക്ഷ്യം സ്ത്രീകളുടെ ലൈംഗിക ആനന്ദം മാത്രമാണ്. അത് മുറിച്ച് മാറ്റുകയോ, പരിക്കേൽപ്പിക്കുകയോ ചെയ്യുന്നതിലൂടെ ലൈംഗികാസ്വാദനവും ഉത്തേജനവും കുറയുകയാണ് ചെയ്യുന്നത്.

FGC  ഒരു ഇസ്‌ലാമിക ആചാരമല്ല, ഇതിനെ കുറിച്ച് ഖുർആനിൽ എവിടെയും പ്രതിപാദിച്ചിട്ടുമില്ല. ഇത് മുസ്ലിംകളുടെ ഇടയിൽ മാത്രം കണ്ടു വരുന്ന ഒരു ആചാരമല്ല താനും. ചില രാജ്യങ്ങളിൽ ക്രിസ്ത്യാനികളും, ജൂതന്മാരും, അനിമിസ്റ്റ്  വിഭാഗക്കാരും ഇത് പിന്തുടരാറുണ്ട്.

ലോകത്തെ  41 രാജ്യങ്ങളിൽ പെൺചേലാകർമ്മം നിയമവിരുദ്ധമാണ് – ഇതിൽ ഈജിപ്തും ചില  ആഫ്രിക്കൻരാജ്യങ്ങളും ഉൾപെടും.  ഇന്ത്യയിൽ ഇതിനെതിരെ നിലവിൽ ഒരു നിയമങ്ങളും ഇല്ല – എന്നാൽ ഒരു സ്വത്രന്ത്രവക്കീൽ ഇതിനെതിരായി സമർപ്പിച്ച പൊതുതാല്പര്യഹർജി ഇപ്പോൾ സുപ്രീംകോടതിയുടെ പരിഗണയിലുണ്ട്.

മെയ് എട്ടാം തീയതി സുപ്രീംകോടതി കേന്ദ്രസർക്കാരിനോടും, നാല് സംസ്ഥാന സർക്കാരുകളോടും ഈ പൊതുതാല്പര്യ ഹർജിയോട് പ്രതികരിക്കാൻ ആവശ്യപെട്ടിട്ടുണ്ട്.  മെയ് 29നു, വനിതാശിശുവികസനമന്ത്രാലയം ശ്രീമതി മേനകഗാന്ധിയുടെ നേതൃത്ത്വത്തിൽ, ഇന്ത്യൻ ശിക്ഷാനിയമത്തിന്റെയും Protection of Children from Sexual Offence  അഥവാ POSCOയുടെയും കീഴിൽ സ്ത്രീചേലാകർമ്മം സ്വയമേവ നിയമവിരുദ്ധമായി തീരും എന്ന് പ്രസ്താവനയിറക്കി.

സഹിയോയെ കുറിച്ച് കൂടുതൽ അറിയാൻ:

സഹിയോ; സ്ത്രീ ചേലാകർമ്മം , പെൺസുന്നത്ത്, ഖാറ്റ്നാ എന്നിങ്ങനെയുള്ള FGC  ആചാരങ്ങൾ ദക്ഷിണ ഏഷ്യൻ രാജ്യങ്ങളിൽ നിന്ന് തുടച്ചുനീക്കാൻ പ്രവർത്തിക്കുന്ന ഒരു സന്നദ്ധസംഘടനയാണ്.

നിങ്ങളിൽ ആർക്കെങ്കിലും ഇതിനെ കുറിച്ച് കൂടുതൽ അറിവുണ്ടെങ്കിൽ, അല്ലെങ്കിൽ അറിയാൻ ആഗ്രഹിക്കുന്നെങ്കിൽ ഞങ്ങളുമായി ബന്ധപ്പെടാവുന്നതാണ്. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. എന്ന അഡ്രസ്സിൽ നിങ്ങൾക്ക് മെയിൽ ചെയ്യാം.

വാർത്താമാധ്യമങ്ങളോടുഒരുഅപേക്ഷ

പെൺസുന്നത്ത് എന്ന ആചാരം പലർക്കും ഞെട്ടിപ്പിക്കുന്ന ഒരു സത്യം ആണെന്ന് ഞങ്ങൾ മനസ്സിലാക്കുന്നു.  ഇത് മീഡിയയിൽ സെൻസേഷൻ ആകാവുന്ന ഒരു വിഷയുമാണ്. എന്നിരുന്നാലും ഇതിനു വിധേയമായ സ്ത്രീകൾക്കും കുട്ടികൾക്കും ഇത് വളരെ വൈകാരികമായ ഒരു വിഷയം ആണെന്ന് കൂടി ഓർക്കേണ്ടതുണ്ട്. ഇതിനാൽ, ഈ വിഷയം കൈകാര്യം ചെയ്യാൻ ആഗ്രഹിക്കുന്ന മാധ്യമപ്രവർത്തകർ, എഡിറ്റർ, ഫോട്ടോഗ്രാഫർ, ഗ്രാഫിക്ഡിസൈനേഴ്സ്, ബ്ലോഗേഴ്സ് എന്നിവർ സമചിത്തതയോടും സഹാനുഭൂതിയോടും കൂടി വർത്തിക്കണം എന്ന് അപേക്ഷിക്കുന്നു.

– ഇതിനു വിധേയയായ സ്ത്രീകളുടെയും പെൺകുട്ടികളുടെയും സ്വകാര്യതയെമാനിക്കുക : പെൺസുന്നത്ത് ഒരു തരത്തിലുള്ള ലിംഗ-വിവേചന അക്രമമാണ്, അതിനാൽ നിങ്ങൾ ഇന്റർവ്യൂ ചെയ്യുന്പോഴും, അവരുടെ വാക്കുകൾ ഉദ്ധരിക്കുകയും ചെയ്യുന്പോൾ അവരുടെ പേരോ മറ്റു വിവരങ്ങളോ , അവരുടെ പൂർണ്ണസമ്മതത്തോടെയല്ലാതെ പുറത്ത് വിടരുത്. അവരെ “ഇര” “അതിജീവിച്ചവൾ” അതോ മറ്റുവല്ല വാക്കുകളാൽ സംബോധന ചെയ്യാമോ എന്ന് അവരോട് തന്നെ ചോദിച്ച് ഉറപ്പ് വരുത്തുക.

– ഛേദം പ്രതി മുറിക്കൽ: FGC എന്നത് പലപ്പോഴും FGM അഥവാ Female Genital Mutilation എന്ന് വിളിച്ച് കാണാറുണ്ട്. Mutilation അഥവാ ഛേദം എന്ന വാക്കു ഉപയോഗിക്കുന്നതിനെ കുറിച്ച് ആചാരമനുഷ്ഠിക്കുന്നവരുടെ ഇടയിൽ തർക്കങ്ങളുണ്ട് . അവരതിന് പറയുന്ന  കാരണങ്ങൾ ഛേദം എന്ന വാക്കിനു ഒരു വിപരീതലക്ഷ്യാർത്ഥം ഉണ്ടെന്നും ആരും അവരുടെ പെണ്മക്കളെ വികലമാക്കണം എന്ന ഉദ്ദേശത്തോടു കൂടി ഇത് ചെയ്യാറില്ല എന്നും പറയുന്നു. സാമൂഹികവും, മതപരവും, സാമുദായികവുമായ കാരണങ്ങൾ കൊണ്ടാണ് ഈ  ആചാരം അനുഷ്ടിക്കപെടുന്നത്. ലോകമെന്പാടുമുള്ള സാമൂഹികപ്രവർത്തകർ  Female Genital Cutting എന്ന പദം ഉപയോഗിക്കാനാണ് താത്പര്യപെടുന്നത്-  ലോകാരോഗ്യസംഘടന ഇത് ശരിവെക്കുകയും ചെയ്യുന്നു.

– അതിവൈകാരികമായ ഭാഷയും ചിത്രങ്ങളും ഉപയോഗിക്കാതിരിക്കുക:

“അപരിഷ്‌കൃതം” “ദാരുണം” “ഗോത്രീയം” എന്നിങ്ങനെയുള്ള പദങ്ങൾ പെൺസുന്നത്തിനെ കുറിച്ച്  എഴുതുന്പോൾ ഉപയോഗിക്കാതിരിക്കാൻ ശ്രധ്ധിക്കുക. സുന്നത്തിനു വിധേയരായ സ്ത്രീകൾക്ക് ഇത്  അരോചകമായിതോന്നിയേക്കും. ഇത്തരം പദപ്രയോഗങ്ങൾ അവരെ സമൂഹത്തിൽ നിന്നും ഒറ്റപ്പെടുത്തുകയും അവർക്ക് ഒരു തിരിച്ച് വരവ് ദുസ്സഹമാവുകയും ചെയ്യും.

ചോര ഇറ്റി വീഴുന്ന ബ്ലേഡ്,  കരയുന്ന കുഞ്ഞുങ്ങൾ, ബലമായി വിടർത്തി പിടിച്ച കാലുകൾ, പൊത്തി പിടിച്ച വായ എന്നിങ്ങനെയുള്ള ചിത്രങ്ങളും ഗ്രാഫിക്കുകളും  ഉപയോഗിക്കാതിരിക്കുക.

– സഹിയോയുടെ വെബ്സൈറ്റിൽ പോയാൽ നിങ്ങൾക്ക് കൂടുതൽ വിവരങ്ങൾ ലഭിക്കാവുന്നതാണ്. അവരുടെ മീഡിയ റിസോർസ് ഗൈഡ് സഹായകമായിരിക്കും

 

Sahiyo hosts its second Thaal Pe Charcha event for Bohra women

On July 1, Sahiyo conducted its second ‘Thaal Pe Charcha’ event which was attended by 20 women from the Dawoodi Bohra community. Thaal Pe Charcha (TPC), which loosely translates as “having discussions while eating food”, is a flagship Sahiyo programme where Bohra women are brought together in a private, informal setting so that they can bond over food and discuss issues that affect their lives, like FGC or Khatna.

Sahiyo’s first TPC was held in February with women in their 20s and 30s. This time, participants included women from all age groups, the youngest being 18 and the oldest 74 years of age. The women included students, working professionals, home-makers, and also a practicing doctor. This eclectic mix gave Sahiyo an opportunity to gauge the thought processes of women across different demographics, on the much-debated practice of Khatna within the Dawoodi Bohra community.

The event was kicked off with an introductory session, followed by a film screening of Priya Goswami’s ‘A Pinch of Skin’, a delicious, traditional thaal lunch, and an open forum for women to discuss their thoughts about Khatna.

It was heartening to see the women get emotional while speaking about their experiences of this age-old tradition. Some expressed regret at having done Khatna on their daughters. Others said that if given a choice, they would want to be educated about this ritual, its pros and cons, and perhaps refrain from doing it to their daughters. The highlight of this event was definitely the oldest participant, a 74-year-old woman who defied traditions years ago to ensure that her daughter was not cut.

To view more pictures from Thaal Pe Charcha, check out our Facebook Album.

Read the Gujarati version here.

 

Our Petition

(To sign petition, click here)

End Female Genital Mutilation/Cutting by 2030: Invest in Research, and Support in Asia

According to the United Nations, at least 200 million women in 30 countries have been subjected to Female Genital Mutilation/Cutting (FGM/C). However, these statistics are largely restricted to sub-Saharan Africa and ignore the global scope of the issue. In 2016, a UNICEF report finally included Indonesia as a country where FGM/C is practiced. The release of national data from Indonesia raised the total of girls who have undergone FGM/C from 130 million in 29 countries – as estimated in 2014 – to 200 million in 30 countries. Only 10 million of that increase was due to population growth worldwide. In Indonesia alone, half of girls under the age of 11 have gone through FGM/C.

FGM/C has also been reported in India, Pakistan, Philippines, Sri LankaSingaporeMalaysiaThailand, Maldives, Brunei, Russia (Dagestan), Bangladesh, and Iran and amongst diaspora populations around the world migrating from these countries. Yet, Asian countries fall outside the scope of the UNFPA-UNICEF Joint Programme to Accelerate the Abandonment of FGM/C.  As a result, FGM/C survivors from this region are overlooked when it comes to resources, data collection efforts, and advocacy support. But how can we advance gender equality and stop all forms of gender violence if we are not inclusive of every country where FGM/C is reported?

For Sahiyo, FGM/C isn’t a theoretical issue, it’s personal.  We are an advocacy collective of South Asian survivors of FGM/C. With next to no resources and despite the backlash many of us have faced within our own communities, our advocacy work is starting to pay off.  In the last year, we have place stories in mainstream publications – like the Guardian and Hindustan Times. In 2015, Sahiyo pursued a small-scale study to understand the extent of FGM/C amongst the Dawoodi Bohra Indian community and found that 80% of the women had been cut.

As you can see from the video above, we are more than just overlooked data points, but survivors with agency who are reclaiming our own stories.

In order to sustain the unprecedented momentum that we have built over the last year, we need the United Nations to take the issue of FGM/C in Asia more seriously.  We need the international community to invest in rigorous data collection not only to better understand the scope of the problem but also to measure progress. Without reliable baselines, it is difficult to understand whether or not our interventions are working.

We need to reframe FGM/C away from being a “faraway African problem” to recognizing that the problem is a reality for many communities. We know that FGM/C is rooted in controlling female sexuality and is a form of gender violence.  It cuts across geography, socioeconomic class, religion, and education.  We need the international community, in particular, the United Nations, to broaden the scope of its focus to be more inclusive.  And we need foundations and donor countries to invest in survivor-centered approaches working on data collection, advocacy, and survivor support.

Eliminating FGM/C by 2030 is a global target of the UN’s Sustainable Development Goals – it requires FGM/C prevalence to be measured in every country. To truly end FGM/C by 2030, we need all affected communities, including those in Asia, to be supported.

We, a coalition of civil society organizations, now call on all relevant bodies to actively include India, Pakistan, Philippines, Sri Lanka, Singapore, Malaysia, Thailand, Maldives, Brunei, Russia (Dagestan) and Bangladesh in all relevant FGM/C campaigns and reports and to commission research on the dynamics of the practice in Asia.

More Videos of Women Sharing their Stories:

Petition Cosigners:

    • Coptic Orthodox Diocese of the Southern United States
    • Point of View
    • The Council for Democracy and Tolerance
    • Women Thrive Alliance

(To sign the petition, visit the petition online at Change.org by clicking here)

kerala-calicut.jpg

Female Genital Cutting is being practiced in Kerala too: Sahiyo investigation

by Aarefa Johari and Aysha Mahmood

(Read the Malayalam version of this report here.) 

The practice of Female Genital Cutting (FGC) in India has so far been associated only with the Dawoodi Bohra community and other smaller Bohra sub-sects. However, a recent investigation by Sahiyo found that FGC – the ritual of cutting parts of the female genitalia – is also being practiced by some other communities in at least one part of Kerala.

During an investigation in February, Sahiyo found a medical clinic in Kozhikode (Calicut) where two doctors admitted that they perform the procedure of “sunnath”, or circumcision, on both boys and girls. They claimed that women from several local Muslim sects are increasingly coming to their clinic to have sunnath performed for themselves, their daughters and even their daughters-in-law.

The doctors said that in the female circumcision ritual, they cut the prepuce of the clitoris, also known as the clitoral hood, because it is allegedly “good for married life”. They also mentioned that “some husbands insist on it”. The doctors claimed that this ritual is also practiced in Saudi Arabia, Egypt and Africa, but denied that it could be harmful.

However, the sunnath ritual described by the Kozhikode doctors falls within the World Health Organisation’s definition of Female Genital Mutilation/Cutting (FGM/C), which is internationally recognised as a violation of human rights and a form of discrimination against women. WHO defines FGM/C as “all procedures that involve partial or total removal of the external female genitalia, or other injury to the female genital organs for non-medical reasons”.

WHO has classified FGM/C into four types, based on degrees of severity. The least severe – and most common – is Type 1, which involves partial or total removal of the clitoris or the clitoral hood. (Read about the other Types of FGM/C here.)

Female Genital Cutting in Kerala

Sahiyo’s investigation in Kerala was based on a tip-off from a resident of the state who had come across discussions about sunnath on females in some online Malayalam forums. The resident claimed that the practice is typically performed by an “ozathy” or a traditional cutter without medical training, but is also being done by some doctors in the Malabar region.

When Sahiyo spoke to gynaecologists in prominent hospitals in Kozhikode and Malapuram, they stated they were unaware of the practice and were firmly opposed to it. However, one small clinic in Kozhikode, run by a doctor known for performing male circumcisions, candidly admitted practicing sunnath on girls as well.

For the investigation, the Sahiyo reporter posed as woman who needed to make inquiries about female sunnath because her fiancé’s mother wanted her to be circumcised before marriage. When asked if she performs female sunnath, the lady doctor at the clinic said, “yes, we do it”. She said that the practice involved “cutting the foreskin of the clitoris” to increase sexual pleasure, and that it is “good for married life”.

The lady doctor claimed that the practice was now growing popular among Muslim women from “many sects” in Kerala, and that she performed it for girls and women of “any age”. For very young girls, she said, the procedure is sometimes performed by the male doctor who runs the clinic. The doctors apply local anaesthesia before the cutting, and they claim the wound takes five days to heal.

“It is better to do it when the girl is a baby,” the lady doctor said. “But these days a lot of women prefer to get it done for themselves immediately after delivering their baby, when they’re also getting other stitches to their vagina. That way they have to deal with two pains in one go.” According to the doctors, some women also ask for sunnath after delivery because “delivery lessens sexual pleasure and the sunnath helps enhance it”.

The lady doctor also offers pre- and post-marriage counselling at the clinic, and she claimed that she recommends sunnath for women during such counselling to allegedly improve their sex lives. “Once their sex life is better, their marriage will also be happy,” she said.

When Sahiyo asked whether the practice is compulsory for Muslim women, the doctor said, “It is not compulsory, but if your mother-in-law has told you to do it, then it is compulsory for you, you have to get it done.”

The male doctor at the clinic claimed that the practice is mentioned in “four or five Hadiths”, or Islamic texts containing the teachings of the Prophet. “You should read up about it, this is also done in Saudi, Egypt and Africa,” he said. The doctor denied any knowledge of the fact that this practice is controversial or that some African communities cut more than just the clitoris. “There is no controversy, very little is cut,” he said.

Despite this, the clinic’s website mentions only male circumcision in the list of services it offers, and makes no mention of female circumcision. The practice is secretive, the doctors said, because it is a “female issue”, and the religious taboos associated with “all things female” prevent people from talking about it. However, the doctors asked the Sahiyo reporters to “spread the word” among friends that they perform sunnath for girls.

It is unclear how widespread the practice of FGC is in Kerala, or for how long it has been practiced in the region. Since the investigation, Sahiyo has come across at least two persons – one from Kerala and one from Coimbatore, Tamil Nadu – who claim to know a female relative who has undergone sunnath, but the women in question did not wish to come on record.

Is FGC illegal in India?

According to WHO, there are no medical benefits of any type of FGM/C, and the practice can in fact be harmful. The negative health consequences of Type 1 FGM/C include pain, bleeding, urinary problems, infections, injury to genital tissue, sexual problems and long-term psychological trauma. The clitoris, located above the vagina and urethra, is a bundle of sensitive nerve tissue that serves the sole purpose of giving the woman sexual pleasure when aroused. Damage to the clitoris can lead to reduced sexual sensitivity and stimulation.

FGC is not an Islamic practice and is not mentioned anywhere in the Quran. It is not practiced by all Muslim sects and in some countries, it is practiced among Christian, Jewish and animist communities too.

FGC illegal in at least 41 countries around the world, including in Egypt and several African countries. India does not have a specific law against FGC, but the Supreme Court is currently hearing a Public Interest Litigation by an independent lawyer asking for a ban on the practice.

On May 8, the Supreme Court asked the Central government and four state governments to respond to the PIL. On May 29, women and child development minister Maneka Gandhi issued a statement clarifying that Female Genital Cutting would already be considered illegal under the Indian Penal Code and the Protection of Children from Sexual Offences Act (POCSO).

Contact Sahiyo:
Sahiyo is a collective working to end the practice of Female Genital Cutting / Khatna / Sunnath among all South Asian communities.
If you have undergone this practice in Kerala or any other part of India, and would like to talk about your experience or get more information about the practice, reach out to Sahiyo at This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
We will help you to the best of our abilities, and your confidentiality will be protected.”

AN APPEAL TO THE MEDIA

We understand that Female Genital Cutting (FGC) is a shocking topic for many people, and that the media is likely to investigate and report on FGC in Kerala in the days to come. However, it is also a very sensitive topic for women who have undergone the practice and for communities that follow it.
Sahiyo therefore appeals to all journalists, editors, photographers, graphic designers and bloggers to report on this topic sensitively, without sensationalism, by keeping the following points in mind:

• Respect the privacy and perspective of women and girls: FGC is a form of gender-based violence, so when you are interviewing and quoting women who have undergone FGC, do not reveal any information that will compromise their identities (unless the woman consents to reveal her own identity). Ask her if she prefers to be called a “survivor”, a “victim” or neither, and use the term that she chooses for herself.

• “Mutilation” versus “Cutting”: FGC is often called Female Genital Mutilation in the media, but “mutilation” is a controversial term that many FGC-practicing communities find offensive and judgemental. This is because women do not cut their daughters with the intention of “mutilating” or harming them – they do it because they believe it is a social, cultural or religious norm that is good for their daughters. Several activists around the world now prefer the more neutral term “Female Genital Cutting”, and even the World Health Organisation now calls the practice “Female Genital Mutilation/Cutting”. So we request the media to avoid the term “mutilation”, unless community members themselves prefer to use that term.

• Avoid sensationalist language and visuals: Please avoid using words like “barbaric”, “horrific”, “gruesome” or “tribal” to describe FGC. Such language can be traumatic for women who have undergone the practice and can also alienate the communities who practice FGC. Similarly, avoid depicting FGC with images of blades covered with blood or children crying in pain. These too, can be traumatic for women who have been through the practice.

• Read Sahiyo’s Media Resource Guide: Sahiyo has created a special guide to help the media understand the practice of FGC and report on it sensitively and effectively. Although this guide focuses largely on the Dawoodi Bohra community, a lot of the information applies to any reporting on FGC anywhere. Click here to read it.

 

Work for Us

Part-time Communication Assistant in the United States

SAHIYO, an award-winning, transnational organization is dedicated to empowering Asian communities to end female genital cutting (FGC) and create positive social change through dialogue, education, and collaboration based on community involvement. By working towards an FGC-free world, we aim to recognize and emphasize the values of consent and a child’s/woman’s right over her own body. We aim to enable a culture in which female sexuality is not feared or suppressed but embraced as normal. For more read, about Sahiyo’s storytelling and our history.  

Position Description:

We are looking for a Communications Assistant to provide administrative support on various programs and projects. Editing and writing Sahiyo materials will be an important part of your job. In this role, you should be an excellent communicator with strong attention to detail. If you also have administrative and social media marketing experience, we’d like to meet you.

Sahiyo works transnationally, but this 22 hours per month position, ideal for students, will be for someone who can primarily support U.S. programming. As the position is virtual, the Communication Assistant can be located anywhere within the U.S. but must be comfortable with working independently and remotely.

As Sahiyo continues to grow, we hope to grow this role for the right person. In the meantime, it is a great opportunity for you to work with the founders of an internationally recognized organization, and learn how organizations develop from the ground up.

Responsibilities & Duties:

    • Provide administrative support to programs and internal teams
    • Draft and edit communications (e.g. program reports, grant reports, social media posts)
    • Assist in maintaining web content and executing social media strategies
    • Facilitate effective internal communications
    • Support logistical coordination of Sahiyo programs and events as needed

Requirements:

    • Proven experience as a Communications Assistant or similar role
    • Understanding of media relations and digital media strategies
    • Proficient in Google Docs, MS Office; familiarity with design software (e.g. Canva, Photoshop, InDesign) and content management systems is a plus,
    • Experience with Excel and data manipulation is a plus
    • Solid editing and researching skills
    • Excellent communication abilities (oral and written)
    • Ability to multitask on different projects
    • Strong attention to detail
    • Organizational skills

Desired Qualities:

    • Experience working in the field of gender violence, FGM/C, or related field.
    • Experience working with a variety of different cultures

To Apply:

Please send a resume and cover letter to Ms. Mariya Taher at This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. no later than Wednesday, August 1st, 2018. The email subject line should state “Application: Communications Assistant.”

To view a pdf version of this job description, click here.

CONNECT WITH US

info@sahiyo.org

U.S. #: +1 508-263-0112
U.S. MAILING ADDRESS:
45 Prospect Street, Cambridge, MA, 02139

© 2024 Sahiyo. All rights reserved | Terms & Conditions and Privacy Policy